Gezonde Voeding

Goede Gezondheid

Er staat onwijs veel informatie over gezonde voeding en supplementen op het internet, maar zie jij door de bomen het bos nog? Weet jij een weg te vinden door de soms tegenstrijdige informatie die je tegenkomt? Deze blog is bedoeld om je meer op weg naar duidelijkheid te helpen. Heb je daarna nog vragen of wil je advies om aan de slag te gaan? Dan kun je hier met mij contact opnemen.

Stel je voor, je gaat op reis naar Italië en zit in een auto die niet lekker loopt en je elke 10 minuten weer moet tanken. Dit gaat waarschijnlijk geen aangenaam en ontspannen ritje naar de zon worden. De motor, de energiebron en hoe brandstof wordt verwerkt spelen hierin een cruciale rol. Er is brandstof nodig om iets in beweging te zetten, en het is een voorwaarde dat de motor de brandstof kan omzetten in energie. Je spijsverteringsstelsel is je motor, waar meerdere organen in actief zijn om je voedsel te verwerken. Dit stelsel begint al te werken in je mond, nog voordat je de eerste hap hebt genomen.

Minder is nog steeds Meer

Hoe meer je leest, hoe meer je video’s bekijkt, hoe groter de informatiestroom wordt en hoe makkelijker je de kluts kunt kwijtraken over wat nu wel of niet goed voor je is. Zelf heb ik gemerkt, dat het beter is om het simpel te houden en zelf steeds uit te proberen of iets voor je werkt of niet of dat je het moet aanpassen aan jouw behoeften. Je kunt bijvoorbeeld testen door vanavond te voelen of je na het eten moe bent en het liefst wilt slapen, of dat je na een half uurtje weer staat te springen om nog wat met je avond te gaan doen. Chronische vermoeidheid is een duidelijk teken dat er iets niet goed gaat met de brandstof of de motor en het goed zou zijn om je huidige leefstijl aan te pakken.

Waarom is voeding belangrijk?

De brandstof waar wij mensen op draaien is natuurlijk voeding. Helaas wordt vaak vergeten dat wat jij gisteren hebt gegeten, zoals een frietje of kant-en-klaar pizza, wel zeker een effect heeft op hoe jij de volgende dag presteert. Het excuus is vaak dat gezond niet lekker is, maar klopt dat wel? Stiekem is het best mogelijk om lekker te eten en je daarmee veel beter te voelen dan na dat zoveelste frietje. Als je een sterke energiebalans wilt hebben kun je dus beter zelf koken en bijvoorbeeld een zelfgemaakte curry eten. Heb je een belangrijk tentamen, werkbespreking of wil je de hele dag creatief voor je eigen bedrijf aan het werk zijn? Dan is het toch wel prettig dat je je kunt concentreren en na afloop ook nog energie hebt om leuke dingen te gaan doen.

Ergens genieten wij allemaal op onze eigen manier van het leven, de ene bewuster en de andere meer op de automatische piloot. Stel je eens voor dat je geen onderhoud meer aan je auto uitvoert en deze toch dagelijks blijft gebruiken. Dan zal de motor van de auto op een gegeven moment stuk gaan en kan die jou niet meer vervoeren. Linksom of rechtsom heeft ook ons lichaam aandacht en onderhoud nodig om lang mee te kunnen gaan. Het maakt geen verschil of je nu de hele dag op kantoor zit of in de sportschool aan het werk bent. Met een gezond voedingspatroon creëer je precies dit, goed onderhoud voor je lijf zodat je zowel nu als ook op je oude dag nog flexibel en actief kunt zijn. We willen toch allemaal als we 80 zijn de kleinkinderen in de lucht kunnen gooien en stiekem een knipoog aan die knappe 40-er kunnen geven.

Welke voeding past bij mij?

Als je net je rijbewijs hebt zijn de eerste meters in de auto van je ouders ook even spannend, zo is het ook om te leren op een nieuwe manier met voeding om te gaan. Het is belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt want goede dingen hebben tijd nodig. Tenslotte rijd je een nieuwe auto de eerste kilometers ook rustig in, voordat je het gas in trapt. Verwacht dus niet meteen resultaat en geef jezelf de tijd om rustig in te kunnen rijden, eventueel met begeleiding. Er zijn een aantal basis spelregels die iedereen alvast kan toepassen.

Dit zijn in het kort de spelregels:

Zelf koken!!

Is dit eigenlijk wel een verrassing? Het is zo vanzelfsprekend maar geloof me, helaas is het tegenwoordig bijna bijzonder als je elke avond in de keuken staat om er een smakelijke, gezonde maaltijd uit te knallen. In het begin van deze blog hebben we het over brandstof gehad, je kunt je voorstellen dat de manier waarop je kookt en met wat bepalend is voor hoeveel vitaminen, mineralen, vezels en energierijke voedingsstoffen je binnen gaat krijgen.

Met verse ingrediënten koken betekent meer bruikbare voedingsstoffen en dus ook meer brandstof voor energie, opbouw en herstel. Maar met verse ingrediënten koken betekent dat je 80% van wat je tegenkomt in de supermarkt en wat er waarschijnlijk nu in jouw keukenkastjes opgeslagen ligt beter links kunt laten liggen. Dus geen kant en klare sauzen, groenten uit blik, maaltijdsalades, smaakversterkers, diepvries frikandellen en pizza’s, E-nummers, yoghurt met smaakjes, witte pasta, soepen, frisdranken, bapao, ontbijtgranen (zelf maken!), verpakt varkensvlees, filet americain of andere verpakte smeersels, en zo gaat de lijst nog wel even door.

Welke en hoeveel groenten?

De hoofdingrediënten van elke maaltijd zijn twee of drie verschillende soorten groenten, die meer dan de helft van je bord in beslag mogen nemen. Als je nu denkt aan een snelle oplossing en groenten uit blik of kant en klaar wilt kopen vraag jezelf dan het volgende af. Zou je diesel in een benzineauto stoppen en vervolgens verbaasd zijn dat je auto geen kilometer wilt rijden? Groenten uit blik kun je beter vermijden want deze bevatten vaak veel toevoegingen en bekijk het suikergehalte maar eens… wauw! Het is als je erover nadenkt ook wel logisch, want er moet toch iets aan toegevoegd zijn zodat het houdbaar blijft? Bekijk bij je volgende bezoek aan de supermarkt de etiketten eens. Ik ren daarna altijd meteen terug naar de versafdeling.

Eiwitjes – Proteïne:

Naast groenten wil je ook een proteïne bron op je bord toevoegen. Onze lichamen bewegen en ook al ben je geen atleet, als het goed is heb je wel spieren die ook brandstof nodig hebben. Koppel dit woord nu niet direct aan vlees of vis, het zit ook in groenten en in nog veel meer producten. Kijk maar is op de achterkant van de verpakking van verse linzen, kikkererwten, quinoa, boekweit, havermout, noten en tempeh.

Het zal je verbazen hoe leuk en heerlijk het is om met deze ingrediënten te koken en je rode vlees innames te beperken tot max 1x per week. Wat varkensvlees en ook bewerkt vlees aangaat vermijd ik dit compleet. Dit vlees zit namelijk vaak vol met antibiotica, toxische stoffen door bestrijdingsmiddelen, zware metalen en hormonen. Geen zorgen, er zijn alternatieven! Je kunt varkensvlees prima vervangen met vis of een van de bovengenoemde opties. Het is absoluut een aanrader om 1 a 2 keer per week een vettig visje te eten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan makreel, sardines, forel, zeebaars en roodbaars, want de omega-3 vetten die hierin zitten zijn onder andere gezond voor je brein en werken ontstekingsremmend. Een kleine tip, koop je vis bij de visboer en vraag bewust naar wild gevangen vis. Zo heb je de grootste kans om vis op je bord te krijgen die niet gekweekt is. Tenslotte werkt het simpel, de toxische stoffen in een product komen in jouw lijf als je deze producten eet.

Granen, Pasta en Koolhydraten:

Vetten rond je buik of gezond op je bordje:

Het vet rond de buik wil je natuurlijk het liefst verbranden. Voor persoonlijke begeleiding mag je natuurlijk altijd een afspraak maken, maar om je alvast op weg te helpen zijn dit een paar tips om je in ieder geval uit de gevarenzone te houden. Heb je er wel eens bij stilgestaan waarin je precies bakt en braadt? Snel pak je iets uit een plastic fles. Tja, kun je niet weten maar het advies is om te koken met kokosolie extra virgin en biologisch, met ghee, roomboter of olijfolie. Alles uit een glazen fles of pot.

Wist je dat zonnebloemolie misschien makkelijk en snel gepakt wordt maar absoluut niet aan te raden is om mee te koken of te bakken? Tijdens het verhittingsproces komen er stoffen vrij die schadelijk zijn voor je systeem. Zo zet je je lichaam weer extra aan het werk om op te ruimen, terwijl je liever wilt dat het met de voedingsstoffen uit je maaltijd aan de slag kan gaan.

Wat je ook nog wilt weten is dat er een goede verhouding moet zijn tussen je omega 3 en omega 6 vetzuren. De 3 remt ontstekingen en de 6 bevordert ze juist, hierin is de balans natuurlijk belangrijk. Als je nu dus fan bent van bijvoorbeeld chips, friet, gebak en repen wil ik je adviseren om de ingrediënten te bekijken. Hierin zit bijna altijd (verhitte) plantaardige olie in verwerkt. Zoals je nu weet bevordert dit ontstekingen waarmee je op langere termijn chronische schade aan je lichaam mee gaat aanrichten.

Om nog meer gezonde vetten binnen te krijgen kun je die gezouten pinda’s of noten bij je biertje vervangen met ongezouten en ongebrande noten. Droge kost zou je zeggen, maar deze zijn puur en hebben tenminste echt een noten smaakje, je gaat het meemaken. Dat biertje drinken we allemaal wel eens, probeer er alleen geen gewoonte van te maken om dit elke avond als afzakkertje te gebruiken. Ga liever koken, wandelen of de duizend verschillende thee soorten van Pukka uitproberen.

Het belooft een mooi avontuur te worden en koken met verse ingrediënten betekent in het begin dat je gaat ontdekken groenten te testen, verschillende manieren van bereiden uitprobeert en met kruiden gaat experimenteren.

Je wilt liever meteen op weg geholpen worden met heerlijke combinaties maken? Dan kun je via lucas@gezondmetplezier.nl twee gratis weekmenu’s aanvragen.

Wil je graag starten aan je leven met meer energie en zoek je begeleiding? Neem dan hier contact met mij op.